Köpek Psikolojisi ve Davranış Bozuklukları

Köpeğin kendisinin psikolojik sağlının bozulduğu ve refahının etkilendiği, çevresiyle ilişkilerinin bozulmasına neden olan davranışların tümü davranış bozukluğu olarak ifade edilir.

Köpeklerde davranış ve psikolojik bozukluklar hem medikal nedenlerle ortaya çıkabilir hem de çevresel yani insan ve diğer canlılarla etkileşimindeki sorunlar nedeniyle de ortaya çıkabilmektedir.

Davranış bozuklukları tüm dünyada %80’nin üzerinde görülmektedir, köpeğin hem fizyolojik sağlığını hem de psikolojik sağlığını olumsuz etkiler.

Köpek eve geldiği andan itibaren 6 ay boyunca evden atılma, barınağa gönderme ya da ötenazi için en temel neden davranış sorunlarıdır.

Hayvan sahiplerinin köpeklerdeki davranış ve psikolojik sorunları, onları köpek olarak görmeyip insanmışcasına özellikler atfettikleri için kendi başlarına çözme konusunda zorlanmakta ya da sorunları daha da içinden çıkılmaz hale getirmektedirler.

İnsanlar köpeklerin davranışlarını, şımarıklık, aşırı sevgi dolu, inatçı, dominant(baskın), bebek gibi, vs insansı biçimde açıkladıklarında, sorunlar çözülmez gibi görünmektedir fakat aileler bize geldiğiklerinde sorun yaşadıkları davranışların temelinde ya medikal sorunlar, duygu durum bozuklukları(anksiyete, korku, stres) ya da hatalı/yanlış öğrenme sorunları yatmaktadır.

Doğru bir psikolojik ve davranış muayenesi ile, köpeğinizdeki sorun davranışları oluşturan mekanizma bilimsel olarak ortaya konduğunda sorunun temeli ne olursa olsun mutlaka tedavisi mevcuttur.

İyi bir tedavi için doğru bir psikolojik muayene şarttır.

Davranış bozukluklarının çözümü köpek eğitiminde, köpek koçlarında, köpek eğitmenlerinde aranmamalı, tedavi için mutlaka konunun uzmanı davranışçı veteriner hekimlerden profesyonel ve bilimsel temelli destek alınmalıdır.

Köpeklerde sıklıkla görülen davranış sorunları, korku ve korku ilişkili saldırganlıklar, anksiyete ve anksiyete ilişkili saldırganlık, ayrılık anksiyetesi, kendine yönelik saldırganlık, eşya parçalama, kaprofaji, pika, panik bozukukları, yeme bozuklukları ve gıda ile ilişkili saldırganlık, oyun saldırganlığı, alan ve sahiplenme ile ilişkili saldırganlık, depresyon, aktivite ile ilişkili sorunlar, tuvalet düzeni ile ilişkili davranış bozuklukları, emosyonel urinasyon, dikkat çekme davranışları, uyku ve uyku ile ilişkili sorunlardır.

İletişim için, whatsapptan ya da sms ile ad-soyad bilgisi ve ”davranış tedavisi ile ilgili bilgi almak istiyorum” şeklinde mesaj gönderirseniz, size uygun olduğumuzda daha rahat geri dönüş yapabiliriz.

Whatsapp ya da sms için iletişim numaramız; 0543 934 1443

Gökhan DURUKAN, Veteriner Hekim, MSc